
  Let’s call a spade, a spade  
 
No American wants to believe that the 
people we’ve elected into office would dare 
sacrifice public interest in favor of the 
interests of a small number of heavy 
campaign contributors.  
 
But, it’s happened. It happened with 
insurance, with healthcare, with 
pharmaceuticals and with oil.  
 
 
GARBAGE IN. GARBAGE OUT. THIS IS 
NOT CONSPIRACY THEORY STUFF.  
 
It’s happened at the CDC, FDA, FEMA, 
FTC, Homeland Security and a boatload of 
agencies. Research used to allegedly 
make decisions in the public’s best interest 
is biased and/or flawed. Any research 
findings that disprove what is the 
DESIRED result, is completely rejected 
and not taken into consideration.  
 
Whistleblowers have stepped forward. We 
know their allegations to be true because 
they have the facts to support their 
allegations.  
 
The public needs to start asking tough 
questions:  
 
WHY DOES THE FDA WANT TO KEEP 
CERTAIN CURES A SECRET?  
  
The FDA is, in large part, funded by 
pharmaceutical companies whose 
products they regulate. The FDA has 
approved many a drug that has, once 
approved, killed many. And, research 
showing an increased death rate when 
taking the drug, was overlooked. OOPS.   
 
The FDA would stand to lose billions if 
they allowed natural minerals and other 
dietary supplements that have no side 
effects to become more popular than their 
prescription counterparts. Instead, the FDA 
pushes the higher cost prescription drugs 
that have plenty of side effects ‘cause that 
will ensure their jobs. Sure, a percentage 
of the population may drop dead but that’s 
a small price to pay when trying to pay for 
a kid’s college tuition.  

 
The FDA is in the sickness business, not 
the health business.  
 
This agency and others like it thrive on 
your illness and suffering, just as defense 
attorneys thrive on negligence and bad 
faith. Neither is motivated to correct the 
system because by perpetuating it, they 
thrive.  
 
COLD DAY IN HELL.  
 
I’ve never heard a defense attorney tell 
their client: “You know… what you did is 
just plain wrong. You should pay this 
person immediately for the damages you 
caused.”  
 
Likewise, it is highly unlikely that the FDA 
concede that many of the prescription 
drugs it’s approved are less effective than 
less expensive, over-the-counter 
supplements.  
 
BE IN THE KNOW. 
 
We are not against prescription drugs. We 
are FOR the consumer’s right to know. If 
you are interested in information on 
supplements that may help you, please 
visit www.wonderofwellness.com. The site 
asks you for your email address and a 
code. Enter this code: poahealth to get 
into the site.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
      
 
           
                 Politics as usual at the FDA.  
 
 
 
 

  



Bitter Pill 
How the New England Journal 
Missed Warning Signs on Vioxx 
Medical Weekly Waited Years To 
Report Flaws in Article That Praised 
Pain Drug Merck Seen as 'Punching 
Bag' 
By DAVID ARMSTRONG  Wall Street Journal 

BOSTON -- In August 2001, a Seattle 
pharmacist called a radio show on which 
Jeffrey Drazen, the top editor of the New 
England Journal of Medicine, was 
appearing. On the air, the pharmacist, 
Jennifer Hrachovec, begged Dr. Drazen to 
update an article in the journal that touted 
the benefits of the painkiller Vioxx while 
playing down its heart risks. 

Dr. Hrachovec had been reviewing data on a 
Food and Drug Administration Web site 
indicating that patients in a Vioxx clinical trial 
had suffered more heart attacks than the 
journal article about the trial reported. "It 
bothers me there is more data from the trial 
than has ever been published and the New 
England Journal still hasn't published an 
editorial or any kind of update," she said. 
"My concern is that doctors are still using 
this and exposing their patients to higher 
risks of heart problems and they just don't 
even know that that's the case." 

ON RECORD 
  

Pharmacist Jennifer Hrachovec challenged 
Jeffrey Drazen, editor of the New England 
Journal of Medicine, about the Vigor study in 
a call to a Seattle radio show Aug. 14, 2001. 
Below, excerpts. 
Hrachovec: "With this study in particular, it 
bothers me that there is more data from the 
trial than has ever been published and the 
New England Journal still hasn't published 
an editorial or any kind of update to let 
readers and clinicians using this drug and 
giving it to patients who they think will 
benefit from a better side-effect profile. My 
concern is that doctors are still using this 
and exposing their patients to higher risks of 
heart problems and they just don't even 
know that that's the case." 
Drazen: "… We can't be in the business of 
policing every bit of data that we put out. We 

think that that's the role of people who know 
the field. And when they think that the field 
has advanced to the point where something 
which was true at the time it came out may 
no longer be true … having brought that 
evidence to our attention in the form of a 
manuscript or a letter, we can judge whether 
there's enough new information and put it 
out if we believe that the re-analysis is 
correct." 

* * * 
 
Listen to the full exchange on the Web 
site of KUOW, Puget Sound Public Radio. 
(Hrachovec's call begins at about minute 
44:30.) 

Dr. Drazen was dismissive. "We can't be in 
the business of policing every bit of data we 
put out," he told Dr. Hrachovec. 

Three years later, Merck & Co. pulled Vioxx 
from the market, citing higher risk of heart 
attacks and strokes in some patients. An 
estimated 20 million Americans took Vioxx, 
and more than 11,500 lawsuits have been 
filed against Merck alleging death and other 
damage from the drug. 

While Merck has taken the brunt of criticism 
in the affair, the New England Journal's role 
in the Vioxx debacle has received little 
attention. The journal is the most-cited 
medical publication in the world, and its 
November 2000 article on Vioxx was a 
major marketing tool for Merck. 

Last December, the journal repudiated the 
Vioxx article in an "expression of concern," 
but only after the drug had been recalled 
and more than five years after the article 
appeared. Had the journal acted before the 
recall, its authoritative voice almost certainly 
would have damped the Vioxx boom. 

Dr. Hrachovec's radio-show call was one of 
several early warnings about the article's 
flaws including its failure to mention the 
extra heart attacks. She and a colleague 
also submitted a letter to the New England 
Journal, which was rejected for publication. 
The Journal of the American Medical 
Association reported on Vioxx's cardiac risk 
in an August 2001 article. In April 2002 the 



FDA added a caution on Vioxx's label that 
warned of cardiovascular risks. 

Internal emails show the New England 
Journal's expression of concern was 
timed to divert attention from a deposition 
in which Executive Editor Gregory 
Curfman made potentially damaging 
admissions about the journal's handling of 
the Vioxx study. In the deposition, part of 
the Vioxx litigation, Dr. Curfman 

acknowledged that lax editing might have 
helped the authors make misleading claims 
in the article. He said the journal sold more 
than 900,000 reprints of the article, bringing 
in at least $697,000 in revenue. Merck says 
it bought most of the reprints. 

Stanford University medical professor 
Gurkirpal Singh, a rheumatologist who was 
among the first researchers to raise 
questions about Vioxx's cardiac risks, says 
the affair shows that journals need to be 
more vigilant about problems in what they 
publish. While praising the New England 
Journal for eventually taking action, he says 
"They absolutely should have corrected in 
2001." Had it acted earlier, he says, sales of 
Vioxx "would have been killed." 

Dr. Drazen, the editor, says in an interview 
that the authors of the article, who included 
Merck employees and consultants, are the 
ones at fault. "This was an episode where it 
was clear people had taken data and not 
reported it fully," he says in an interview. He 
adds: "I have now learned we need to be 
much more careful." 

The questions about the New England 
Journal come as the flaws of leading 
medical journals are receiving greater 
attention. Many articles lend an academic 
imprimatur to messages hatched by drug 
companies as part of publicity campaigns. 
Sometimes they fail to disclose authors' 
financial ties to companies or the 
involvement of company-hired ghostwriters. 

Started in 1812, the New England Journal 
has 200,000 subscribers and is considered 
must reading for doctors who want to stay 
current. Its selectivity and editing practices 
are feared and respected. The weekly 
rejected 93% of the 3,586 manuscripts it 

received last year. Accepted papers typically 
undergo months of editing, including "peer 
review" by a secret panel of experts and 
scrutiny by staff editors, many of whom are 
doctors. 

The journal won't disclose its revenue, but 
its owner, the nonprofit Massachusetts 
Medical Society, listed $88 million in total 
publishing revenue for the year ending May 
31, 2005. 

In May 2000, a team including Merck 
employees submitted to the journal an 
article about Vioxx, a painkiller approved the 
previous year by the FDA. The article 
presented the results of a human trial called 
Vigor that showed Vioxx posed a lower risk 
of stomach ulcers and bleeding than 
naproxen, one of a class of older pain 
relievers long associated with such 
complications. 

The article said 0.4% of the Vioxx patients 
had suffered heart attacks, compared to 
0.1% for the naproxen group. It offered 
several reasons why that wasn't as 
worrisome as it seemed, including a theory 
that the difference stemmed from 
naproxen's supposed protective effect on 
the heart. The New England Journal 
published the article on Nov. 23, 2000, and 
the occasion was celebrated by Merck in a 
press release. 

Merck submitted data from the Vigor study 
to the FDA because it wanted to add the 
favorable information about stomach side 
effects to Vioxx's label. But the data it gave 
to the agency, posted on the FDA's Web site 
in February 2001, did not square with the 
data in the New England Journal article. 
Merck said Vioxx takers had 20 heart 
attacks, which translated into 0.5% of the 
total, not 0.4% as the article said. The higher 
figure undermined an assertion in the article 
that only those who were already at high risk 
of a heart attack showed an increased risk 
after taking Vioxx. That's because the extra 
heart attacks were all in the low-risk group. 



The FDA Web site said Merck submitted 
the revised heart-attack data in October 
2000, before the publication of the article. 
Dr. Curfman, the journal's executive 
editor and a cardiologist, acknowledges 
that he reviewed the FDA Web site 
posting around September 2001. The 
journal says the editors believed the FDA 
had posted late data from the trial that 

had not been analyzed in time to be 
included in the article's manuscript. 

In June 2001, Dr. Hrachovec in Seattle and 
a doctor reviewing the drug for a Seattle 
health insurer wrote to the New England 
Journal, noting the FDA posting. They 
warned the journal that the Vioxx results it 
printed were incomplete and made the drug 
appear safer than it was. The journal 
refused to publish the letter, saying space 
was limited. It acknowledges that during this 
period it never asked Merck, the FDA or the 
article's authors about the discrepancy, 
believing that it was the responsibility of the 
authors to report new data. 

Merck says the extra heart attacks, three in 
total, happened after a predetermined cutoff 
date for recording events in the trial. Merck 
says the article was properly done and 
doesn't require a correction. That puts the 
company at odds both with critics of the New 
England Journal and the journal's editors, 
who now are calling for a correction while 
defending their failure to ask for one earlier. 

Dr. Drazen says journal editors are "just the 
middleman in picking what goes out there" 
and "when there are problems the onus lies 
with" authors to sound the alert. "If you ask 
me, it is none of our concern about whether 
[Vioxx] is a cardiovascular risk in the 
patients that are on trial," he says. The 
concern was making sure what was 
published was correct, he says, and "people 
could have set the record straight." 

Early Criticism 

Besides the article's possible understating of 
the heart-attack numbers, its theory that 
naproxen had a protective effect on the 
heart also came in for early criticism. "This 
hypothesis is not supported by any 
prospective placebo-controlled trials with 

naproxen," an FDA official wrote in a memo 
also published on the agency's Web site in 
February 2001. In September of that year, 
the FDA sent a public warning letter to 
Merck, criticizing the drug maker for 
promoting the naproxen idea without 
explaining the lack of evidence for it. 

Curt Furberg, a Wake Forest University 
public health professor, says the New 
England Journal should have challenged the 
authors on the naproxen theory during the 
article's editing. "Here we have an editorial 
board attacking the company when they 
conducted an inferior review of the article," 
says Dr. Furberg, who is also an adviser to 
the FDA on drug safety. "The sad thing is 
patients have suffered as a result." 

In September 2004, Merck withdrew Vioxx, 
citing the results of a new study that showed 
the drug raised the risk of heart attack and 
stroke for those using it at least 18 months. 

Both sides in federal litigation over Vioxx 
conducted a deposition in November 2005 
of Dr. Curfman, the executive editor. 
Plaintiffs hoped to bolster their allegation 
that Merck's marketing of Vioxx was 
deceptive. 

Although the New England Journal wasn't 
on trial for anything, the deposition produced 
a number of damaging admissions by Dr. 
Curfman. He acknowledged that neither the 
peer reviewers nor journal editors 
challenged the authors' heart-attack theory 
about naproxen as it was presented in the 
article. "Yeah, we signed off on this," he 
said, according to a transcript of his 
testimony. "And I have many times had 
second thoughts about having done that." 

Dr. Curfman also disclosed that the journal 
sold 929,400 reprints of the article -- more 
than one for every doctor in the country. 
Merck says it bought most of them. The 
reprints brought in between $697,000 and 
$836,000, using per-copy price estimates 
provided by the journal. If the New England 
Journal had questioned the article's findings 
earlier, the impact of the reprints likely would 
have been blunted because any corrections 
or official statements on a study must be 
included with the reprint. Merck says that 



after February 2001 it included a letter with 
the reprints telling doctors about the 
additional information submitted to the FDA. 

FURTHER READING 
  

Read the "Expression of Concern" published 
by the New England Journal of Medicine 
Dec. 29, 2005, about the Vigor trial. 

The journal's editors grew alarmed about the 
potential for bad publicity over the 
videotaped deposition, fearing it could be 
leaked or played in a federal courtroom 
session on Dec. 8, according to 
internal emails and an interview 
with Drs. Curfman and Drazen. 
After five years of silence on the 
article, the editors started racing 
to prepare an "expression of 
concern" about it. 

The New England Journal says 
there was a good reason for the 
sudden decision to rebuke the 
article's authors. It says Dr. 
Curfman was surprised to 
discover from a July 5, 2000, 
memo he was shown during the 
deposition that two of the 
authors who worked for Merck 
knew of the extra three Vioxx 
heart attacks well in advance of 
the November article. 

However, that shouldn't have 
been news to Dr. Curfman since 
he says he read the FDA documents in 2001 
showing Merck submitted information about 
the three events to the FDA more than a 
month before the article's publication. 

Dr. Curfman says there was nothing in the 
FDA data to indicate the authors knew of the 
additional heart attacks. Also, he says, "The 
data were in the hands of a regulatory 
agency and we felt it was now up to them to 
take appropriate action." 

Dr. Drazen also received a clear description 
of the timing in a July 2005 email from Eric 
Topol, then a Cleveland Clinic cardiologist, 
who had criticized Merck and Vioxx. Dr. 
Topol, who had been contacted by a 
National Public Radio reporter asking about 

the November 2000 New England Journal 
article, told Dr. Drazen that the article's 
authors "clearly had ample time to correct 
the data when one compares the FDA 
Submission dates and the galley proofs (as 
relayed to me by Greg Curfman)." 

On the night of Dec. 7, Edward W. Campion, 
a senior New England Journal editor, sent a 
note to his staff explaining why the 
statement had to be released the next day. 
The explanation didn't involve any late-
breaking information obtained by Dr. 

Curfman. "The reason is 
that tomorrow's 
testimony in the Vioxx 
trial may involve part of a 
deposition that Greg 
gave," Dr. Campion 
wrote. "It will be essential 
to notify press" about the 
statement "and make it 
prominent" on the 
journal's Web site, he 
added. 

A public-relations 
specialist who has 
advised the journal since 
2002 predicted the 
rebuke would divert 
attention to Merck and 
induce the media to 
ignore the New England 
Journal of Medicine's 
own role in aiding Vioxx 

sales. 

"I believe that given what a public punching 
bag Merck has become, there is more than 
enough information and more than enough 
context in the statement to drive the media 
away from NEJM and toward the authors, 
Merck and plaintiff attorneys," wrote Edward 
Cafasso, a Boston-based public relations 
consultant, in a late-night email to journal 
staffers hours before the expression was 
released. Mr. Cafasso later added, "In my 
view, this disclosure may very well be seen 
as the final straw for Merck on the Vioxx 
matter." 

Mr. Cafasso's prediction initially proved 
correct. The Texas court ended up delaying 
the release of Dr. Curfman's deposition, and 



the expression of concern released Dec. 8 
received wide media attention. 

A Dec. 12 list of talking points circulated 
among journal editors advised them to deny 
that the journal's statement was connected 
to the federal trial. If asked about the release 
date, editors were advised to say, "We 
made this information public as soon as we 
could, without regard to the trial." It isn't 
clear who wrote the memo. 

The editors now concede the timing was 
connected to the planned release of Dr. 
Curfman's deposition at the trial. "We 
wanted a coherent statement to go out 
before that," says Dr. Curfman. However, 
they maintain that the statement was 
motivated by Dr. Curfman's discovery of 
new information about the Merck authors' 
advance knowledge of the three heart 
attacks. 

'We Were Hoodwinked' 

Dr. Drazen says one discovery he made 
after the journal's statement was published 
shows how the authors deceived the journal. 
He found that the Vigor study of Vioxx 
continued to tally stomach-related events for 
several weeks after it stopped tallying heart-
related events. "We were hoodwinked," he 
says. Merck says these cutoff dates were 
determined ahead of time and weren't 
designed to reduce the number of heart 
events included in the totals. 

Perhaps the most sensational allegation in 
the journal's expression of concern was that 
the authors of the November 2000 article 
deleted heart-related safety data from a draft 
just two days before submitting it to the 
journal for publication. The journal said it 
was able to detect this by examining a 
computer disk submitted with the 
manuscript. 

The statement was ambiguous about what 
data the authors deleted, hinting that serious 
scientific misconduct was involved. "Taken 
together, these inaccuracies and deletions 
call into question the integrity of the data," 
the editors wrote. 

In reality, the last-minute changes to the 
manuscript were less significant. One of the 
"deleted" items was a blank table that never 
had any data in it in article manuscripts. Also 
deleted was the number of heart attacks 
suffered by Vioxx users in the trial -- 17. 
However, in place of the number the authors 
inserted the percentage of patients who 
suffered heart attacks. Using that 
percentage (0.4%) and the total number of 
Vioxx users given in the article (4,047), any 
reader could roughly calculate the heart-
attack number. 

Dr. Curfman says it would have been easier 
on readers to give the exact number and 
admits "both the authors and the editors 
slipped up" in not including it. 

Many news organizations, including The 
Wall Street Journal, misunderstood the 
ambiguous language and incorrectly 
reported that the deleted data were the extra 
three heart attacks -- which, if true, would 
have reflected badly on Merck. The New 
England Journal says it didn't attempt to 
have these mistakes corrected. Dr. Curfman 
says the language about the deletions is 
"very precise and it is correct." 

The day after the expression of concern, Mr. 
Cafasso emailed colleagues: "The story is 
playing out exceptionally well." 

Write to David Armstrong at 
david.armstrong@wsj.com 

 
 



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /All
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Warning
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJDFFile false
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.0000
  /ColorConversionStrategy /LeaveColorUnchanged
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 300
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 300
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /Description <<
    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000500044004600206587686353ef901a8fc7684c976262535370673a548c002000700072006f006f00660065007200208fdb884c9ad88d2891cf62535370300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef653ef5728684c9762537088686a5f548c002000700072006f006f00660065007200204e0a73725f979ad854c18cea7684521753706548679c300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>
    /DAN <>
    /DEU <>
    /ESP <>
    /FRA <>
    /ITA <>
    /JPN <>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020b370c2a4d06cd0d10020d504b9b0d1300020bc0f0020ad50c815ae30c5d0c11c0020ace0d488c9c8b85c0020c778c1c4d560002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken voor kwaliteitsafdrukken op desktopprinters en proofers. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /PTB <>
    /SUO <>
    /SVE <>
    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents for quality printing on desktop printers and proofers.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)
  >>
  /Namespace [
    (Adobe)
    (Common)
    (1.0)
  ]
  /OtherNamespaces [
    <<
      /AsReaderSpreads false
      /CropImagesToFrames true
      /ErrorControl /WarnAndContinue
      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false
      /IncludeGuidesGrids false
      /IncludeNonPrinting false
      /IncludeSlug false
      /Namespace [
        (Adobe)
        (InDesign)
        (4.0)
      ]
      /OmitPlacedBitmaps false
      /OmitPlacedEPS false
      /OmitPlacedPDF false
      /SimulateOverprint /Legacy
    >>
    <<
      /AddBleedMarks false
      /AddColorBars false
      /AddCropMarks false
      /AddPageInfo false
      /AddRegMarks false
      /ConvertColors /NoConversion
      /DestinationProfileName ()
      /DestinationProfileSelector /NA
      /Downsample16BitImages true
      /FlattenerPreset <<
        /PresetSelector /MediumResolution
      >>
      /FormElements false
      /GenerateStructure true
      /IncludeBookmarks false
      /IncludeHyperlinks false
      /IncludeInteractive false
      /IncludeLayers false
      /IncludeProfiles true
      /MultimediaHandling /UseObjectSettings
      /Namespace [
        (Adobe)
        (CreativeSuite)
        (2.0)
      ]
      /PDFXOutputIntentProfileSelector /NA
      /PreserveEditing true
      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged
      /UntaggedRGBHandling /LeaveUntagged
      /UseDocumentBleed false
    >>
  ]
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


